Waage: – Hvis ikke samferdselsministeren nå strammer opp tidsplanen blir vi rett og slett holdt for narr

DEL

Etter at Avinor la frem sin fremdritsplan for flyplass i Rana fredag, lar ikke reaksjonene vente på seg.

Ordfører Geir Waage sier det trenges politisk lederskap fra regjeringen

– Hvis ikke samferdselsministeren nå strammer opp tidsplanen blir vi rett og slett holdt for narr, sier ordfører Geir Waage, i en pressemelding fra Rana kommune.

– Min første reaksjon er at Avinors svar på oppdraget fra samferdselsministeren ikke er tråd med Stortingets ønske om rask framdrift. Rana kommune og PLU har jobbet med dette prosjektet i tretten år. Vi har en framforhandlet kontrakt med en pris innenfor rammene i NTP, og entreprenørene PEAB/HÆHRE som står klar til å bygge ny stor lufthavn i Mo i Rana nå, legger han til.

Stortinget og regjeringen har gitt svært positive signaler om flyplassen, fordi politikerne ser at ny flyplass er viktig for å styrke norsk eksport, grønn omstilling og legge til rette for økt vekst i Nord-Norge, står det i pressemeldingen.

– Derfor forventer vi politisk lederskap fra regjeringen som sikrer byggestart senest våren 2021. Avinors framdriftsplan gir ikke framdrift, sier Waage.

Samferdselsminister Knut-Arild Hareide meddelte Rana kommune og PLU den 11. mars at regjeringen ville gi Avinor i oppdrag å bygge ny lufthavn Mo i Rana. Det tok to og en halv måned før oppdraget formelt ble oversendt til Avinor 27. mai. Kalenderen viser nå 3. juli 2020. Avinor sitt forslag setter oss fem år tilbake i tid.

– Statsminister Erna Solberg har ledet regjeringen i nesten syv år. Jeg må minne om at det er tre år siden statsministeren besøkte Mo i Rana og tok det første spadetaket. Tre år senere skal altså Avinor oppdatere sitt eget forprosjekt fra 2015. Det ser ikke ut til at Avinor har fått med seg statsministerens og Stortingets utålmodighet i denne saken, sier Waage.

Stortinget vedtok så sent som 18. juni i år etter forslag fra regjeringspartiene og Frp at: «Stortinget ber regjeringen jobbe raskt med å gjøre de nødvendige avklaringer for å realisere planene om ny flyplass i Mo i Rana.»

– Rana kommune har gjort noe som er helt unikt i norsk sammenheng. Vi har lagt 450 millioner kroner på bordet for å finansiere en lufthavn. Kontrakten som ligger på bordet er innenfor ramma i NTP og entreprenøren som har vunnet anbudet er den siste entreprenøren i Norden som har bygget en lufthavn. Framdriftsplanen som Avinor legger opp kan gi store forsinkelser og vil fordyre prosjektet med mange hundre millioner kroner. Vi har invitert samferdselsminister Knut-Arild Hareide på besøk til Mo i Rana. Jeg ser fram til statsrådens besøk, sier Waage i pressemeldingen fra Rana kommune.

Henrik Johansen i PLU, skriver i en pressemelding at han er kritisk til Avinors framdriftsplan.

– Vi har brukt to år på å utvikle et konkurransegrunnlag samt gjennomføre selve konkurransen. Dette har vi gjort i forståelse med regjeringen hele veien. Rana kommune og PLU har brukt over 20 millioner kroner på dette arbeidet. Vi lyktes med å få en pris innenfor rammen i NTP. Dette burde glede regjeringen, sier administrerende direktør Henrik Johansen.

– Vi vet at en ny konkurranse er helt unødvendig og vil gjøre utbyggingen mye dyrere. Det ønsker ikke regjering eller storting og det ønsker heller ikke skattebetalerne.

– Jeg er kritisk til at Avinor i sin framdriftsplan ikke benytter seg av det forarbeidet som er gjort, og dermed hindrer framdrift, sier Johansen og legger til.

– Stortinget har i juni gitt regjeringen en marsjordre om oppstart så raskt som mulig. Eneste mulighet for å oppnå oppstart raskest mulig er å benytte kontrakten med Peab/Hæhre. For øvrig må jeg få lov å sitere departementet som sier: «For å unngå forsinkelser har Samferdselsdepartementet kommet fram til at det vil gi Avinor i oppdrag å overta den videre prosessen med bygging av flyplassen». Hvis ønsket til samferdselsministeren er reelt så anbefaler jeg både regjeringen og Avinor å benytte kontrakten som er framforhandlet med Peab/Hæhre, sier Johansen i en pressemelding.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken