Widerøe halverte driftsresultatet

Andreas Kollbye Ask nyter toner fra sekkepipen ved inngangen til Embraer E190-E2, før flyet ble satt i rute i Norge.

Andreas Kollbye Ask nyter toner fra sekkepipen ved inngangen til Embraer E190-E2, før flyet ble satt i rute i Norge. Foto:

Widerøe hadde større inntekter i fjor, men driftsresultatet fortsetter å falle.

DEL

I Torghattens resultater for fjerde kvartal vises også tallene for Widerøe.

Transportgiganten rundet for første gang ti milliarder kroner i omsetning.

Omsetningen til flyselskapet økte med 272 millioner til 4,72 milliarder kroner i fjor, mens driftskostnadene økte med hele 379 millioner til 4,28 milliarder. Sammen med 33 millioner i økte avskrivninger satt Widerøe igjen med et driftsresultat på 106,2 millioner. Dermed er resultatet mer enn halvert fra de 237,3 millionene selskapet hadde i 2017, skriver E24.

– Kombinasjonen av et vedvarende høyt avgiftsnivå på innenriks luftfart i Norge og historisk høye drivstoffpriser svekker resultatet for Widerøe i 2018, skriver Torghatten.

Konsernsjef Brynjar Forbergskog er ikke fornøyd. Han viser til dårlige rammebetingelser for å fly korte strekninger de siste to årene.

– Fra 2015 har avgiftene til staten økt med 200 millioner per år. Spesielt har innføringen av en passasjeravgift i 2016 og andre offentlige avgifter redusert både etterspørselen, tilbudet og lønnsomheten, sier han til NRK Nordland.

Samferdselsdepartementet foreslo nylig å legge om avgiftene på norske flyplasser - for å gi nettopp Widerøe en avgiftslettelse.

Artikkeltags